Preskočiť na hlavný obsah

Ďakujem Ti Paleo (Moja cesta k „dokonalému“ stravovaniu)




Paleo stravovanie je založené na znížení obsahu sacharidov v strave, zvýšením zdravých tukov a vylúčením problematických látok v tele. Zbavíme sa rafinovaných cukrov, umelých látok a nahradíme ich zeleninou, živočíšnymi tukmi, bielkovinami a ovocím. Vďaka osvojením si pravidiel paleo stravovania Vám zaručujem, že sa budete cítiť silnejší, zdravší, plný energie a hlavne nebudete mať neskutočnú chuť na sladkosti.

Staronový stravovací trend Paleo sa úspešne usadil u našich susedov Čechov. V hlavnom meste nájdete aj reštaurácie, ktoré striktne pripravujú jedla podľa pravidiel Palea. Len škoda, že to naše Slovensko nejako v tomto zaostáva.

Moja cesta k „dokonalému“ stravovaniu
Som rada, že som sa náhodne dostala ku knihe Moderné Paleo. Začalo sa to mojim typickým túlaním po blogoch. Na knižnom blogu ma zaujal obrázok knihy s grilovanou paprikou :D. Prečítala som si recenziu. V tom období (bola som čerstvo po rozchode a mala som chuť na veľké zmeny), som sa začala zaujímať o zdravé stravovanie, lebo moje kilogramy navyše ma hnevali. A tak ako to zvyčajne býva pred Vianocami, si objednám knihy a mamina mi ich potom zabalí a dá pod stromček. A tak na Vianoce 2013 som si  rozbalila knihu pod stromčekom a začala pilne študovať.

Moje prvé kroky v tomto stravovaní dopadli dosť zle. Myslela som si, že mi táto forma stravovania škodí. V kapitole Prechod paleo a jeho príznaky som bola upozorňovaná na to, že vo fáze prechodu sa môžu dostaviť príznaky: ako bolesť hlavy, nevoľnosti a nechutenstvo, hnačky a nafukovanie. Samozrejme postihlo ma všetko, že som začala pochybovať či robím dobre. Nejako som s tým prestala a rozmýšľala nad tým či mi to za to stojí. Samozrejme som to vzdala (keby som tušila, ako zle som sa vtedy rozhodla) a prešla som na stravovanie, kde som jedla zo všetkého ale malé porcie a každé tri hodiny. Po mesiaci som mala vypestovaný návyk ako aj vďaka práci sa to dalo dodržiavať a jedla som ukážkovo každé tri hodiny. Schudla som trochu ale aj tak som bola na tom tak ako predtým. Na toaletu som chodila 2krát do týždňa. Vždy ma trápilo akné, a keď som ráno vstala mala som v ústach strašnú pachuť.  Brala som to tak, že inak to už asi nebude.

Potom prišlo leto a šli sme na Sicíliu. Krajina s krásnym morom a so stravovaním a la croasanty, pistáciové sladkosti, cestoviny, veľa pečiva, kávy a celkovo prejedania sa. Malo to však aj pozitíva. Morské plody. Najčerstvejšie už inde ani nenájdete. A tak som skúšala všetko. Človek na Sicílii nie je každý deň, nie?

Po dovolenke som sa nejako nevedela vrátiť ku svojmu návyku. Chvíľu mi to trvalo opäť sa dostať do zabehnutých koľají. Stravovala som sa ďalej ako predtým ale predsa určitá zmena prišla. Prestala som si cukriť nápoje a jesť vyprážané jedla. (Verte mi káva a cukor je pre mňa sci-fi.) Neďaleko práce máme reštauráciu s názvom Kolégium. Mali tam trochu iné menu, kde sa nebáli experimentovať s bylinkami a poznali dokonca iné pyré ako zemiakové J. Začala som sa viac stravovať formou tofu až po rôzne druhy rizota. Opäť moja váha o niečo poklesla ale dosť často ma nafukovalo. Predpokladám, že práve z ryže a dosť často konzumovania zemiakov a viac menej obmedzovania mäsa.  

Prelom nastal pri opätovnom čítaní knihy Moderné paleo. Upratovala som si v knižnici a padla mi opäť do
rúk. Povedala som si tento krát vydržím dlhšie ako mesiac a ani hnačky a bolesti hlavy ma nezastavia. Je to samozrejme. Telo sa zbavuje škodlivín, ktoré roky rokúce ostávali v tele. A znášala som to lepšie ako pri prvom pokuse. Zostala som prekvapená, že moja váha šla naozaj dole. Čo však s mojim trojhodinovým návykom? Keďže som jedla zdravé tuky a znížila sacharidy v strave cítila som sa plnšia a nejako som nemala potrebu po 3 hodinách opäť jesť. A tak moje vypestované návyky sa zrútili ako domček z karát.

Prínosy
  • Čistý dych!
  •  Formovanie postavy! (vyplnili sa tie správne miesta a zároveň sa mi postava vyformovala. A to som drasticky necvičila. Cvičila som minimálne. Fakt!)
  • Zlepšenie pleti! Tvar bez vyrážok!
  • Imunita!
  • Energia! Mám pocit, že všetko zvládnem!
  • Úbytok na Váhe!
  •  Každodenná stolica!
  •  Rozoznávanie chuti. Návrat prirodzenej chuti jedál! (Budete mať pocit, že soľ ani k životu potrebovať nebudete. A keď ochutnáte coca-colu poviete si, že je to ta najpresladenejšia vec na svete!)
  •  Objav nových chutí! (Nemusíte sa báť nudy vo vašej novej strave. Otvoria sa Vám nové možnosti.)
  • Zmenšenie konfekčnej veľkosti, čo značí nové oblečenie! (Môžete si dovoliť nosiť veci, o ktorých ste predtým len snívali.)
  • Organizovanie času a disciplína!
  • Strata chuti na pečivo a cestoviny!

Všetky tieto prínosy som pocítila na sebe. A takýto typ stravy mi vyhovuje. Možno je to tým, že som krvná skupina 0, ktorá je najstaršou krvnou skupinou na Zemi :D, takže k tomuto typu stravovania mam určite bližšie. Samozrejme túto poslednú vetu som nemyslela úplne vážne ;).

Stravujem sa takto už vyše roka a som spokojná. Samozrejme stane sa, že si dovolím aj niečo mimo jedálnička. Rafinovanú sladkosť ako zmrzlinu, čokoládu s nejakou tou náplňou. Dokonca som si dala na Vianoce bobaľky (opekance?) s makom. Výhodou stravy je, že keď si vaše telo navykne na tento druh stravy, môžete si dovoliť zjesť čokoľvek aj mimo paleo jedálnička a Vaše telo si s tým poradí.

Paleo na mieru
V zozname zakázaných potravín nájdete: mliečne výrobky, strukoviny, zemiaky, ryža .... V tomto by som Vám dala radu, že je na Vás ako si stravovanie upravíte. Treba počúvať telo. Ono Vám samo napovie, čo mu robí zle, a čo dobre. Máte radi zemiaky ale Paleo ho zaradzuje do zoznamu zakázaných potravín? Nevadí nemusíte sa ich úplné vzdať. Ak prejdete prvou fázou prechodu na paleo, keď už Vaše telo bude fungovať na tukovom režime si postupne pridávajte do jedálnička zemiaky. A sledujte svoje telo ako sa s tým vysporiada. Verte mi budete vedieť či si môžete zemiaky vo svojom jedálničku ponechať. Napriklad ja som sa nevzdala smotanových jogurtov, musia mať viac ako 10% tuku!

Odporcovia Paleo stravovania
Samozrejme všetko nové ma svojich fanúšikov ako aj svojich odporcov. Tí čo kritickým okom pozerajú na preferovanie živočíšnych tukov a celkovo tukov, ktoré  mení všetko čo bolo doteraz povedané. Preferované.

Tuky sú zlo. Naozaj je to tak?

Skúsila som a pochopila som, že Tuky sú pre mne veľké ÁNO. Naučila som sa počúvať svoje telo a to mi hovorí, čo je pre mňa dobré a čo je pre mňa zle. A rozhodne múka ma ničila. Zaplňovala a upchávala. Každou publikáciou venovanej múke sa len v tom utvrdzujem.

Najbližšie sa spolu stretneme pri článku: Zoznam povolených a zakázaných potravín.

Váš pažrút Standy :)

zdroj obrázka: http://www.easypaleo.com/wp-content/uploads/2015/08/ThePaleoDietFoodPyramid.jpg

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Tip na raňajky II. časť

Opäť sú tu inšpirácie na paleo raňajky!
Hneď v úvode by som sa Vás chcela opýtať. Máte záujem o tipy na večeru? Zo skúsenosti môjho okolia viem, že najväčším problémom je "Čo môžem jesť na raňajky, keď sa vzdám múky?" Samozrejme nemôžete jesť len praženicu alebo šaláty. To po Vás nechcem :). Sú rôzne iné možnosti. Preto tu máme druhé kolo, čo dobré si ukuchtiť na raňajky. Ja osobne dávam prednosť slaným variaci-am. Nabudúce Vám  prezradím aj sladké možnosti.

 Prinášam ďalšie tipy:

1.Zapečený grep - recept

2. Lososovo-omeletové sushi  Tri ingrediencie a máte hotovo :),
recept v publikácií: Daniel Green - Paleo dieta 

3. Zapečené avokádo s volským okom  Avokádo nakoreníme podľa chuti (olivový olej, cesnak, čierne korenie),   surové vajíčko umiestníme na miesto odkiaľ sme vybrali kôstku  a dáme zapiecť na  10-15 min. pri teplote 180.C
4. Tekvicové lievance  recept v publikácií: Sladkosti bez výčitiek
5. Praženica a cviklovo-mrkvový šalát
6. Omeleta so špenatom

 7. Avokadovo-paradaj…

Paleo potraviny, váš nový jedálniček!

Pomer vášho nového jedálnička je:
zelenina 45-50% + tuky 25% + živočíšne bielkoviny 25 % 1. základ tvorí zelenina. Áno Paleo neznamená jesť len mäso. Stretla som sa s označením, že Paleo je mäsová diéta. Nie! Vo svojej podstate je Paleo strava zeleninová. Správny paleožrút konzumuje viac zeleniny ako mäsa. Vysoký podiel zeleniny v našom jedálničku zabezpečí vlákninu, vitamíny, minerály a enzýmy. K nej tiež zaradzujeme hríby a morské riasy. 2. Tuky sú pre naše „prepnutie“ zo sacharidového režimu do tukového podstatne dôležité. Predovšetkým hovorím o živočíšnych a stabilných - rastlinných ako kokosový a olivový olej. So slnečnicovým olejom sa nadobro rozlúčte. Nahraďte ho bravčovou masťou, kokosovým olejom, maslom, olivovým olejom. Obmedzením sacharidov potrebujeme nový zdroj energie. Zvýšenou konzumáciou tukov a obmedzením sacharidov zaručene nepriberiete. Zapamätajte si, že jedno vylučuje druhé.

3. Mäso nie je dominantnou zložkou nášho jedálnička, avšak nijako mu neublíži ;). Tuky z mäs…

Tip na raňajky I. časť

Viem. Je ťažko začať so stravovaním, ktoré ste si ešte neosvojili. Pravidla viete ale nemáte potuchy ako začať. Prešla som si tým. Zo začiatku som jedla len praženicu a slaninku so zeleninou. A jesť stále to isté dookola? Po 2 týždňoch by ste vajcia už nechceli ani vidieť a Paleu by ste dali zbohom. Budte však vytrvalí. Študujte. Máme veľa publikacií na túto tému. Internet obsahuje veľa informácií. Keď ste aspoň malinko jazykovo zdatný zvládnete ponachádzať rôzne chutné recepty. Alebo stačí inšpirovať sa tu! :)



Prinášam Vám tipy - inšpirácie na správne paleo raňajky!

1.Varené vajíčka s Dusenou zeleninou na masle

2. Zelenina (čo záhrada dala :D) s olivovým olejom + pečená tekvica okorenená grilovaním korením, alebo klasicky soľou + čiernym k.; skúste nakoreniť americkými zemiakmi, alebo údenou paprikou
3. Zelenina (čo záhrada dala :D) + Karfiolová omeleta Karfiol si večer predtým predvarte. Ráno si ho popražte na masle a pridajte (už v pohári) rozšľahané vajíčka a polejte ním karfiol. P…