Paleo potraviny, váš nový jedálniček!

Pomer vášho nového jedálnička je:

zelenina 45-50% + tuky 25% + živočíšne bielkoviny 25 %
1. základ tvorí zelenina. Áno Paleo neznamená jesť len mäso. Stretla som sa s označením, že Paleo je mäsová diéta. Nie! Vo svojej podstate je Paleo strava zeleninová. Správny paleožrút konzumuje viac zeleniny ako mäsa.
Vysoký podiel zeleniny v našom jedálničku zabezpečí vlákninu, vitamíny, minerály a enzýmy. K nej tiež zaradzujeme hríby a morské riasy.
2. Tuky sú pre naše „prepnutie“  zo sacharidového režimu do tukového podstatne dôležité. Predovšetkým hovorím o živočíšnych a stabilných - rastlinných ako kokosový a olivový olej. So slnečnicovým olejom sa nadobro rozlúčte. Nahraďte ho bravčovou masťou, kokosovým olejom, maslom, olivovým olejom. Obmedzením sacharidov potrebujeme nový zdroj energie. Zvýšenou konzumáciou tukov a obmedzením sacharidov zaručene nepriberiete. Zapamätajte si, že jedno vylučuje druhé.

3. Mäso nie je dominantnou zložkou nášho jedálnička, avšak nijako mu neublíži ;). Tuky z mäsa, výpekov  - neobmedzovať! Suché mäso a zelenina bez dostatočného podielu tukov predstavuje zdravotné riziko. Napríklad dokáže vyvolať zápchu.

4. Orechy a semená sú vhodné ak ich nie je veľa. Obsahujú určitý podiel sacharidov. Ak ich neobľubujete nemusíte ich jesť vôbec. Ak sa nevieme bez nich zaobísť konzumujte ich s rozumom 2 hrste denne. Upozorňujem, že hovoríme o čistých, ne-pražených.
Ja osobne si dám orechy k filmu, alebo keď ma prepadne chuť na sladké. Mojou alternatívou sladkého okrem ovocia je aj horká čokoláda: od 81% a vyššie. S percentami to však nepreháňajte. Raz som ochutnala 99% a bola to katastrofa :D. Tá chuť sa nedá opísať. Dá sa len zažiť. Každopádne v negatívnom slova zmysle.
5. Ovocie tvoria okrajovú časť jedálnička, kvôli vysokému podielu sacharidov. Prirodzených prírodných sacharidov.  Ovocie by sme mali obmedziť na jednu max 2 porcie denne. Odporúčam ako desiatu. Tu musím upozorniť na pomer ovocia a orechov. Čím viac jedného tým menej druhého. :) Najviac preferované je bobuľové ovocie ako ríbezle, maliny, černice, brusnice, čučoriedky....

6. Doplnky k Paleo strave sú:
- korenie, bylinky
- čaj, káva
- citrónová šťava, ocot
- horčica, kečup  a majonéza.  (domáce alebo bio verzie – neobsahujúce sóju, kukuričný škrob a vysoký podiel cukru)
- morská a himalájska soľ (pri znížení príjmu cukru sa telo zbavuje sodíka a draslíka preto je potreba dopriať si dostatok soli.)

Vaša

 

Komentáre

  1. V podstate je to vsetko co mam rada...len akurat ma mrzi, ze moje oblubene ovocie je vyradene - banany, pomarance, jablcka xDDD.... ale akoze dovoleny masovy vypek...no to je sila, to by mi v zivote nenapadlo, ze existuje stravovanie, kde to mozes a stale jes do stihlosti xD

    OdpovedaťOdstrániť
  2. moja zlata tebe staci sladke paleo :) to znamena, ze ovocie mozes jest akekolvek...skor tí čo majú zdravootné problémy si musia dávať pozor aj na ovocie a jesť len ozaj len bobulove ovocie co ma minimum sacharicou...o sladkom paleu este budem písať :) to dokonca dodrziavam aj ja...lebo som vo faze, ked som s postavou spokojna a staci mi len udrziavat a na to sladke paleo staci...v sladkom paleu mas aj sekciu dezerty :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. a ešte chcem podotknúť :), že banány sa stali mojou každodennou súčasťou :) je to moja najmilšia sladkosť

    OdpovedaťOdstrániť
  4. No tak to mám základy Paleo a ani o tom neviem :) Chlieb nejem, alebo len veľmi málo, ovocie tiež nie, raz za čas niečo hej, ale skôr ako smoothie, tak raz za mesiac keď sa mi doma nakopí ovocia a bojím sa, že zhnije :) solím morskou soľou alebo himalájskou plus bylinky a nutnosťou je kokosový olej. Proste mi to vyhovuje a ani som nevedela prečo :D

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára