Preskočiť na hlavný obsah

Princíp Paleo stravovania je viac než známi. Múka? Nie! A to nie je všetko.

 
Princíp Moderného Palea je nastaviť vaše telo tak aby spaľovalo tuky a nie sacharidy. V súčasnej dobe sú naše tela „prepnuté“ na sacharidový metabolizmus. Aby sme sa zbavili tukov je potrebné aby sme sa prepli na tukový mechanizmus. Znížiť prijem sacharidov a zvýšiť príjem tukov.
Zamyslime sa trochu a premiestnime sa na chvíľu do doby, kedy neexistovali čokoládové tyčinky Mars a nebolo poľnohospodárstvo ako také. Ľudia sa stravovali zberom plodov, lovením zvierat, všetkým tým čo našli. Nie priemyselne spracovanými potravinami naplnené rafinovaným cukrom a škodlivými latkami, ktorými pumpujú mäso aby čo najrýchlejšie zbohatli. Im nezáleží na tom či budeme zdraví, a že nekonzumujeme plnohodnotné potraviny. Hlavne, že majú plné vrecka peňazí. Moderné paleo predstavuje návod ako principiálne využiť tieto znalosti v súčasnej dobe.  Ako na to? Prvým krokom je zbaviť Vašu domácnosť sacharidových potravín.

Základ je vynechanie pšenice!

Pšenica obsahuje glutén (lepok) (pre mňa je to lepidlo!) je lepkavá hmota, ktorú naše telo odmieta stráviť napriek akejkoľvek  mechanickej alebo tepelnej úprave. Toto lepidlo sa lepí na steny tenkého čreva a komplikuje proces trávenia. V metabolizme sa glutén správa ako vírus. Prenikne do bunky a zničí ju, a nahradí ju vytvorením zápalového ložiska. Pri každodennej spotrebe pečiva, cestovín, pizze,.....poškodzujeme bunky tenkého čreva, čím búrame jeho pevné múry, v ktorých sa vytvárajú postupne diery. A diery v tenkom čreve spôsobia to, že sa cudzorodé látky, plesne, baktérie ale aj vírusy dostávajú do krvného obehu. A výsledkom je napadnutie vášho organizmu z vnútra.

Lepok sa v súčasnej dobe nachádza všade v potravinách vyrobených z obilnín (pečivo, chlieb, šišky, keksy....), v niektorých mäsových výrobkoch, tzv. kombinácia mäsa a múky (špekačky, paštéty, párky...), rôzne omáčky, konzervy a hotové potraviny. Upozorňujem, že rovnaký problém nastáva aj v celozrnných potravinách....ani špaldová muka! :)

„Uvedomujem si, že označiť pšenicu za škodlivú potravinu je ako vyhlásiť, že Slovenskí politici sa vzdávajú svojho štvorciferného platu v prospech ľudí.“  Časť citátu som si prepožičala z aktuálnej knihy, ktorú práve čítam. Je ňou Život bez pšenice od Wiliama Davisa. Som prekvapená čo sa dozvedám a doktor Willy, ako ho volám doma, ma utvrdzuje v mojom presvedčení, že pšenici je potrebné dať zbohom. Pšenica už dávno nie je taká akú ju jedli naši predkovia. Ide o modernú kríženú pšenicu, ktorá s pôvodnou nemá nič spoločné. O tom však v samostatnom článku.

Škodlivou zložkou je aj strukovina.

Strukovina má v Paleo strave tiež červenú! Obsahuje fytáty, ktoré sa správajú ako záterasa, obrana alebo paradoxne ako biele krvinky. Lenže v tomto prípade sa správajú opačne. Nechránia nás ale postupne ničia. Pri konzumácii strukovín a obilnín, keďže fytáty sú aj v obilninách, v rastlinných tukoch ako slnečnicovom a repkovom oleji, bránia vstrebávaniu dôležitých látok (vitamínov), ktoré sú obsiahnuté v zelenine, ovocí alebo živočíšnych produktoch. Spolu s kombináciou mäsa dôjde k problematickému tráveniu. A nestrávené mäso, vďaka fytátom (strukoviny, chlieb) ma tendenciu kvasiť, hniť a tým spôsobia tráviace ťažkosti.
Napríklad v tomto prípade môžeme spomenúť aj sóju, ktorá je rokmi ospevovaná v rôznych diétach za zdravú potravinu. Obsahuje veľa škodlivých fytátov a lektínov, ktoré spôsobujú spomalenie tráviacich enzímov. Arašidy tiež považujeme za strukovinu. 
Ani tu neplatí výnimka. Konzumácia bio či celozrnných potravín obsahujú ešte viac fytátov ako biela verzia pečiva.

Ne-fermentované mliečne výrobky najmä mlieko a mäkké syry!

Mliečne výrobky najmä z kravského mlieka sú bohaté na kazeín a laktózu a chudobné na maslový tuk. Sme v dobe, keď značná časť populácie ma deficit enzýmu laktázy, ktorá dokáže rozkladať mliečny cukor laktózu. Nedokáže ju stráviť. Prejavuje sa to nafúknutím brucha, pocitmi nevoľnosti či plynatosti.
Svetlou výnimkou sú fermentované mliečne výrobky. Fermentáciou sa tieto problematické látky sčasti neutralizujú. Medzi ne patrí tvrdý syr, bryndza, smotanový jogurt ( s obsahom tuku viac ako 10%, ovčí syr, kozí syr a smotana s obsahom tuku viac ako 33 %.

Sladidlo a Alkohol
V záujme vlastného zdravia sa  rafinovanému cukru treba vyhnúť a vyhľadávať skôr jeho prírodné zdroje. V rámci Sladkého palea, (áno čítate správne je viac foriem palea, ku ktorým sa dostaneme neskôr) je tolerované sladenie medom, kokosovým cukor alebo javorovým sirup. Samozrejme v minimálnom množstve a občasne.
V kritickom množstve  sa nachádzajú vo všetkých prisladených potravinách, nápojoch a produktoch. Vyhýbať sa tak sladeným nápojom a džúsom. Pri nákupe treba čítať zloženie výrobkov.  Hlavne nezabudnite na tzv. „light“ produkty, ktoré obsahujú veľa umelých sladidiel.

Myslím, že o Alkoholu vám netreba rozpisovať. Miešané drinky plné džúsov, likérov je kalorická bomba plná rafinovaného cukru. Avšak, keď ste na oslave, alebo si proste chcete vypiť s priateľmi po dlhom čase uprednostňujte tvrdý, suchý alkohol. Prípadne suché víno bez pridaného cukru.

Škroby
Konzumácia ryže a zemiakov sa v úvodnej fáze neodporúča. Ak sa ich nedokážete zrieknuť, vydržte aspoň úvodný mesiac prechodu do tukového režimu a postupne začnite pridávať v regulovaných množstvách. Nekombinujte s mäsom. Napríklad pečené zemiaky so zeleninou. V rámci sladkého palea je možnosť konzumovania sladkých zemiakov – batáty.

Nabudúce už o PALEO POTRAVINÁCH. :) Teším sa na Vás.

Zdroj informácií: ja :), Moderné Paleo - Miroslav Karpaty, Život bez pšenice - Wiliam Davis
Zdroj obrázka: news.nationalpost.com

Komentáre

  1. hm hm... len ako potom piect poctive babkine kolace.....x/

    OdpovedaťOdstrániť
  2. budem sa venovať aj článku s názvom....nie sme na vojne, raz za čas si môžeme niečo zakázané dopriať......základ je aby múka nebola základom tvojho jedálnička......je to samozrejme na každom z nás....naša voľba...ja viem, že keď som s tým začínala, tak som si myslela, že sa vzdat múky nie je možné....ja milovník buchiet, šuľancov a halušiek :) skúsila som a som prekvapena, že počas môjho stravovania mi moje telo jasne dalo najavo: "múka nie, nerobi ti dobre" ....nemysli si, že niekedy nezhreším a nedam si klasický kolač s posypkou...a tá chuť ťa v podstate uistí, že už važne nepatrí do tvojej stravy

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Tip na raňajky II. časť

Opäť sú tu inšpirácie na paleo raňajky!
Hneď v úvode by som sa Vás chcela opýtať. Máte záujem o tipy na večeru? Zo skúsenosti môjho okolia viem, že najväčším problémom je "Čo môžem jesť na raňajky, keď sa vzdám múky?" Samozrejme nemôžete jesť len praženicu alebo šaláty. To po Vás nechcem :). Sú rôzne iné možnosti. Preto tu máme druhé kolo, čo dobré si ukuchtiť na raňajky. Ja osobne dávam prednosť slaným variaci-am. Nabudúce Vám  prezradím aj sladké možnosti.

 Prinášam ďalšie tipy:

1.Zapečený grep - recept

2. Lososovo-omeletové sushi  Tri ingrediencie a máte hotovo :),
recept v publikácií: Daniel Green - Paleo dieta 

3. Zapečené avokádo s volským okom  Avokádo nakoreníme podľa chuti (olivový olej, cesnak, čierne korenie),   surové vajíčko umiestníme na miesto odkiaľ sme vybrali kôstku  a dáme zapiecť na  10-15 min. pri teplote 180.C
4. Tekvicové lievance  recept v publikácií: Sladkosti bez výčitiek
5. Praženica a cviklovo-mrkvový šalát
6. Omeleta so špenatom

 7. Avokadovo-paradaj…

Paleo potraviny, váš nový jedálniček!

Pomer vášho nového jedálnička je:
zelenina 45-50% + tuky 25% + živočíšne bielkoviny 25 % 1. základ tvorí zelenina. Áno Paleo neznamená jesť len mäso. Stretla som sa s označením, že Paleo je mäsová diéta. Nie! Vo svojej podstate je Paleo strava zeleninová. Správny paleožrút konzumuje viac zeleniny ako mäsa. Vysoký podiel zeleniny v našom jedálničku zabezpečí vlákninu, vitamíny, minerály a enzýmy. K nej tiež zaradzujeme hríby a morské riasy. 2. Tuky sú pre naše „prepnutie“ zo sacharidového režimu do tukového podstatne dôležité. Predovšetkým hovorím o živočíšnych a stabilných - rastlinných ako kokosový a olivový olej. So slnečnicovým olejom sa nadobro rozlúčte. Nahraďte ho bravčovou masťou, kokosovým olejom, maslom, olivovým olejom. Obmedzením sacharidov potrebujeme nový zdroj energie. Zvýšenou konzumáciou tukov a obmedzením sacharidov zaručene nepriberiete. Zapamätajte si, že jedno vylučuje druhé.

3. Mäso nie je dominantnou zložkou nášho jedálnička, avšak nijako mu neublíži ;). Tuky z mäs…